Panická ataka projevy, psychosomatika a pomoc

Jaké má panická ataka projevy – 4 minuty čtení

Aktuálně se opět léčím z následků panické ataky. Protože si tím procházím už opakovaně, dokážu vám přesně popsat, jaké má panická ataka projevy, jak se v takové situaci člověk chová a co potřebuje, aby se mohl uvolnit a postupně vrátit do normálu. Rozhodl jsem se sepsat veškeré zkušenosti, věřím, že vám pomohou pochopit, jaké má panická ataka projevy, jak vše probíhá a zejména, jak se později začlenit zpátky do života. Nechci zde suplovat odborníky, jedná se o můj osobní pohled na tuto problematiku, který je možná trošku odlišný, než bývá běžné. Vychází z osobního přesvědčení, že spousta informací na internetu zavádí špatným směrem, je pro normálního člověka nesrozumitelná nebo příliš obecná, přičemž není dostatečně vysvětlena.

Panická ataka spouštěč

Panická ataka přichází zcela neohlášená. Z ničeho nic začne být člověku hrozně divně, v rychlém sledu následují různé psychosomatické projevy, kdy tělo začne doslova panikařit, jako by se připravovalo, že bude čelit nějaké hrozbě, nebo měl nastat kolaps. Tento stav zpravidla doprovází silné bušení srdce, motanice, brnění v končetinách, průjem, nevolnost, dušnost, nadměrné pocení apod. Stavy se u každého lehce liší, záleží na tom, jak je ataka silná, v jaké fyzické kondici daný jedinec je a co během ataky dělá.

jak dlouho trvá panická ataka
Jaké má panická ataka projevy ??? Je to jako projít peklem…

Pokud s atakou člověk nemá žádné zkušenosti, je prakticky nemožné, aby ji napoprvé zvládl. Ten stav je totiž natolik nepříjemný, že se na něj nedá nijak připravit. Něco jiného je, když už zkušenost je, pak se dají následky mírnit vhodným chováním (popisuji podrobněji v části Panická ataka první pomoc). Hodně lidí si myslí, že díky tomu, že panická ataka přichází náhle, že má souvislost s něčím, co minulý den dělal, jedl, co prožíval apod. Tak tomu ale vůbec není.

Panická ataka je důsledkem dlouhodobého psychického přetěžování organismu. Stres a psychická zátěž se v těle hromadí a v momentě, kdy ji už organismus dále nesnese, provede restart – přichází panická ataka. Spouštěčem pak může být naprosto cokoliv, i zcela banální věc. Po spouštěčích není třeba v první fázi pátrat, je to ztráta času, spíše je lepší se zaměřit na to, proč se stres nahromadil a jak zabránit jeho další enormní „konzumaci“ v budoucnu.

Jak dlouho trvá panická ataka

Tohle je velmi důležitá věc, alespoň pro mne zcela zásadní. Všichni totiž píši pouze to, jak dlouho trvá panická ataka, ale nikdo už se nevěnuje stavu po atace. Z mého pohledu je to klíčová informace, protože jen tak si můžete udělat představu, co vás vlastně čeká. Panická ataka samotná může trvat pár minut, nebo i několik desítek minut. V podstatě trvá tak dlouho, než se organismus vyčerpá. Během této doby je nejdůležitější snažit se maximálně uklidnit.

Když to nejde jinak, je lepší sáhnout po prášku, než příšerně trpět. Ataka po chvíli odezní, ale tím vše jen začíná. Jakkoliv je ataka náročná, stav po ní není o nic lepší. Ano, nejde už sice o akutní obavy ze selhání organismu, nastupují však obavy a úzkosti zcela jiné. Reset nervové soustavy s sebou totiž nese řadu psychosomatických problémů, na které se musí člověk připravit. Je třeba pochopit, že nervy je protkáno celé naše tělo a jestliže nervová soustava prožila nějaký otřes, není možné, aby se vrátila ihned do normálu.

V návaznosti na narušených nervech můžete mít sevřený žaludek, trpět na bolesti zad, budete vnímat srdeční činnost, budete se třást, potit a podobné věci. Osobně průběh přirovnávám ke chřipce (nikoliv projevy, vyloženě průběhem). Když dostanete chřipku se silnými horečkami, tak i když teploty postupně odezní, nebudete se hned cítit dobře. Nebudete mít chuť k jídlu, budete hodně unavení, budete hůře spát… a přesně takto se projevuje i stav po atace. Kromě toho mohou přijít i další obavy, například vyjít ven na ulici, nebo můžete mít strach jít na místo, kde se panika odehrála.

panická ataka projevy obavy
Panická ataka projevy – máte strach jít ven?

Nesnažte se tyto obavy překonat naráz, nervová soustava po atace je velice oslabená, zatěžujte ji až v momentě, kdy se budete cítit trochu lépe. Když se budete bát pavouků, také na sebe přeci hned nedáte sklípkana, ale začnete bojovat s fóbií postupně a trénovat se nejprve na menších pavoucích. Netlačte proto na sebe, nechtějte výsledky hned, jen se vám přitíží dalším stresem, ataky a stavy po ní, související fóbie, vše chce postupné kroky a čas.

Panická ataka první pomoc

V této části se věnuji vyloženě okamžiku, kdy nastává panická ataka. Jestliže se pokusíte ataku zvládnout sami a cítíte, jak přichází, v podstatě je jediná možnost, jak ji zmírnit. Maximálně pracujte na zklidnění – snažte se v první fázi zpomalit dech (například metodou 4-7-8*), postupně napínejte a uvolňujte svaly na nohou, rukou, v zádech. Smyslem je rychle uvolnit alespoň trochu tlaku z těla pryč.

Když je ataka velmi silná, snažte se uzemnit, nebo pokud ležíte, snažte se tlačit rukama do matrace apod. Při uvolňování svalů se snažte navodit stav, jako byste měli odlehčené ruce a nohy, ty se stávaly čím dál lehčími, až je budete sotva vnímat. Mějte ruce a nohy při této technice zcela natažené, ruce si dejte volně podél těla s nataženými prsty. Cílem je dosáhnout pocitu naprostého uvolnění.

panická ataka první pomoc uvolnění těla a mysli
Uvolnění těla a mysli jako první pomoc při panické atace

Pokud se vám podaří ztlumit tep, budete mít na půl vyhráno. Zcela nevhodné je snažit se nějak překotně hýbat, nebo stav rozdýchávat zrychleným dýcháním. To vše povede pouze ke zrychlení srdeční činnosti a tedy prohloubení úzkosti.

*Pozn. Metoda dýchání 4-7-8
Nadechujte se 4 vteřiny nosem, poté na 7 vteřin zadržte dech a následně vydechujte 8 sekund ústy. Toto neustále opakujte do té doby, než budete cítit, že se váš tep stabilizoval do normálu.

Léky na panickou ataku

Bohužel někdy panická ataka ani při všech možných uklidňujících metodách zvládnout nejde. Občas je totiž reset tak silný, že ho tělo provede, ať chceme nebo ne. Při stavech tzv. „na sanitku“, je lepší sáhnout po prášku na uklidnění. Prášek by však vždy měl být až poslední variantou. Silné medikamenty na uklidnění typu diazepam, oxazepam, lexaurin, neurol aj. jsou vysoce návykové, proto by vždy měly být tyto léky na panickou ataku omezenou a nejlépe pouze jednorázovou pomocí. Pamatujte, že zbavování se návykovosti na těchto preparátech je podobně strašidelné jako samotná ataka. Hrozí noční můry a podobné příšernosti.

panická ataka projevy noční můry
Noční můry, strach a úzkost

Pokud se chcete problémů trvale zbavit, u úzkostných poruch si málokdy dokáže člověk pomoci zcela sám. Proto jakmile zvládne počáteční stavy, je třeba vyhledat pomoc odborníka. Ten při správné diagnóze předepíše vhodná antidepresiva a doporučí další postup, který by mu měl pomoci (např. terapie).

Osobně mám zkušenosti s antidepresivy typu SSRI (tedy selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu). Nástup antidepresiv není okamžitý a v prvních dnech či týdnech jejich braní se budete cítit spíše hůře, protože si tělo na nový lék začne zvykat. To zahrnuje zejména problémy se spánkem, enormní únavu a sucho v ústech.

Po cca 14 dnech až několika týdnech se hladina serotoninu doplní a nervové synapse se začnou vracet do normálu – jinými slovy, začnete se cítit lépe. Vrátí se vám chuť k jídlu, zlepší se spánek, nebudete se bát vyjít ven, přestanou vám brnět končetiny a budete si připadat celkově uvolněnější. Ještě pozor, pokud byste měli pocit, že antidepresiva zabrala okamžitě a zdálo se vám, že se můžete ihned vrátit k normálu (např. po jednom dni), pak jde jen o placebo. V takovém případě reálně vzrůstá nebezpečí, že se ataka velmi rychle vrátí, pokud na sebe nebudete dávat pozor.

panická ataka projevy léky
Panická ataka projevy – zmírnění pomocí podpory nervové soustavy

Panická ataka diskuze

Jakmile přijde panická ataka, člověk má tendeci, co nejdříve začít hledat na internetu informace, které stav vysvětlí. Začne také hledat rychlou pomoc, jež by ulevila. V tomto ohledu pamatujte na jednu věc. Jak jsem vysvětloval, organismus po atace je rozhozený, není odolný, a proto byste se měli vyhnout i sebemenšímu stresu. Čtení v diskusích o atace je právě ten typ stresu, který vůbec v daný moment nepotřebujete. Důležité je se pouze ujistit, že nejde o nic vážného, ale naopak o běžnou věc, se kterou se potýká řada lidí.

Rady a doporučení, jak zvládnout úzkostné stavy

Co tedy dělat, když ataka přišla a musíte se s ní vypořádat? V první fázi se snažte pochopit, že to není přítěž, ale naopak důležitá zpráva vašeho organismu, který vám tím něco říká. Vlastně tím resetem vás chrání, dává vám šanci, abyste se z toho mohli dostat a aby se nestalo ještě něco vážnějšího. Člověk může hledat různá vysvětlení, pokud však bude k sobě upřímný pochopí, že tento stav si přivodil sám. Ať již tím, že věci moc emočně prožíval, nebo tím, že o sebe ve stresové oblasti příliš nedbal, případně tím, že nevede zrovna zdravý způsob života.

Smiřte se s tím, že tu panická ataka prostě je a že se stala součástí vašeho života. Jen jí nedávejte příliš pozornosti, protože toho ráda zneužije. Jakmile ataka přijde, důležité je, abyste úplně vypli. Vysvětloval jsem, že je organismus oslabený a v takovém případě potřebuje nějaký čas, aby se zotavil.

Největší hloupost, kterou můžete udělat, je začít jej okamžitě zatěžovat. A tou zátěží teď nemyslím jen stres, ale i sportování, organizování, pracování. Pokud budete unavení, je pro tuto únavu důvod.

panická ataka projevy únava vyčerpání
Panická ataka projevy končí a nastává abnormální vyčerpanost

Nebojujte s ní, naopak naslouchejte organismu a dejte mu maximálně to, oč vás žádá. Teprve až se budete cítit lépe, začněte cvičit, sportovat a dělat věci tak, jako normálně. Nezoufejte, když má panická ataka projevy, které vás dočasně paralyzují. Přemýšlejte o atace pozitivně, uvidíte, že se časem věci zlepší. Držím vám palce :)

👁️‍🗨️ 2.0 K x přečteno

Jak se Vám článek líbil?

Vyberte počet hvězdiček (5*=maximum)

Průměrné hodnocení 4.7 / 5. Počet hlasů: 47

Zatím nehodnoceno :( Podpořte autora Vaším hodnocením.

Petr Štefanský

Petr Štefanský

Jmenuji se Petr a od dob svých studií jsem se potýkal s nejrůznějšími zdravotními problémy. Tato kapitola života ve mě zanechala řadu poznatků a zkušeností, o které bych se s Vámi rád podělil. Některé nepříjemnosti se mi podařilo vyřešit, jiné ještě stále řeším. Zajímají mě nové metody, ale i ty staré a osvědčené po generace. Mým životním mottem je: "každý den máš možnost něco zlepšit"