Navigace
Home > Zdraví > Jak zabránit pocení – 9 způsobů

Jak zabránit pocení – 9 způsobů

jak zabránit pocení 9 způsobů

👁️‍🗨️ 191 x přečteno

Pokud vás trápí pocení a stále nad tím problémem přemýšlíte, jak zabránit pocení, pravděpodobně jste bez úspěchu vyzkoušeli již mnoho různých značek antiperspirantů a také nejrůznějších deodorantů. Nadměrné pocení podpaží může být nepříjemné, ale nemusí být nevyhnutelné. Jak účinně zabránit pocení a co všechno je potřebné pro lepší výsledek Vám prozradíme právě v tomto článku. Existuje totiž mnoho metod, které můžete vyzkoušet sami doma. Které to jsou?

Jak zabránit pocení

Existuje několik základních pomůcek či změn návyků, jak zabránit pocení. Některé mohou snížit nebo eliminovat nadměrné pocení podpaží opravdu výrazně. Patří mezi ně:

1. Používání specializovaných antiperspirantů

Už vás nebaví skvrny na vaší oblíbené košili či tričku od potu a chcete viditelně zabránit pocení, jak na to? Zkuste opustit Váš standardní antiperspirant či deodorant, který používáte a přejít na specializovaný antiperspirant určený pro lokalizované pocení. Všeobecně deodoranty dokáží po nějakou dobu překrýt zápach v podpaží, ale nejsou navrženy tak, aby zabránily úplnému pocení, takže nám v našem snažení moc nepomohou.

Antiperspiranty zabíjejí bakterie způsobující zápach a aktivně blokují potní žlázy v produkci potu v podpaží. To většinou může pomoci zmírnit nepohodlí způsobené pocením.

jak zabranit poceni

Co funguje proti pocení a proč běžné antiperspiranty nepomohou?

Pro řadu lidí volně prodejné antiperspiranty (běžné antiperspiranty v drogeriích či obchodních řetězcích…) tento účinek nesplní, účinek je výrazně menší. Pokud zjistíte, že pro Vás běžné antiperspiranty nefungují, vyhledejte silnější antiperspiranty s vyšším množstvím chloridu hlinitého, což je aktivní složka, která dokáže snížit pocení (s obsahem nejméně 13 procent).

A pokud to stále není ono proti pocení, promluvte si se svým lékařem, zdali pocení nezpůsobuje nějaká skrytá nemoc či užívání konkrétních léků. Nebojte se uvažovat ještě také o silnějším antiperspirantu (např. s obsahem 19-20% chloridu hlinitého), který dokáže zabránit pocení, jak u silného pocení, tak i u extrémního.

Dnes už jsou i tyto silnější antiperspiranty dostupné bez lékařského předpisu. Je třeba také zmínit, že molekuly chloridu hlinitého jsou větší než bazální membrána kůže. Z toho důvodu roztok nijak neproniká do kůže a těla.

Působí pouze na povrchu ústí potních žláz, kde standartně vytváří ochrannou vrstvu, která na konkrétním místě (proto výraz lokalizované pocení) dočasně uzavře potní vývod. Výsledkem je výrazně menší či žádné viditelné pocení na konkrétní části těla.

Ukazuje se, že chlorid hlinitý je tedy větším problémem v potravinách než v antiperspirantech.
Správná aplikace antiperspirantu je klíčem k úspěchu

Je také důležité se ujistit, že antiperspirant aplikujete správně, aby mohl vykonávat svou práci podle plánu a dokázal zabránit pocení. To znamená, že je potřebné dodržovat většinou tento postup:
Antiperspirant aplikujte pouze na suchou a čistou pokožku. Neaplikujte ji na již zpocené podpaží nebo podpaží, které je stále vlhké od sprchování.

Použijte antiperspirant výhradně na noc, po koupeli, když je vaše tělo v pohodě. To umožňuje účinné látce plně využít její účinek a přes noc vytvořit ochrannou vrstvu.

Dejte antiperspirantu čas na jeho účinek. Většinou se účinek dostavuje ihned druhý den po aplikaci. V některých případech může trvat až čtyři dny, než se projeví plný účinek antiperspirantu.

2. Počkejte mezi sprchováním a obléknutím

Po sprchování počkejte několik minut, než se obléknete. To je zvláště důležité, pokud užíváte horké sprchy nebo žijete v horkém a vlhkém klimatu. Pokud necháte své tělo ochladit a osušit se před oblečením, mohlo by to snížit pocení ihned po koupání.

3. Oholte si podpaží!

Jak zabránit pocení na těle? Oholte se v podpaží, protože chloupky mohou bránit antiperspirantu v provádění jeho práce. Neholte se bezprostředně před aplikací, protože antiperspirant může dráždit vaši čerstvě oholenou pokožku a v drtivé většině případů je to velmi nepříjemné. Holení podpaží může snížit nadměrné pocení. Vlasy drží vlhkost a chloupky v podpaží nejsou výjimkou. Pokud již pod pažemi zažíváte silné pocení, je nezbytné holení. A pokud neustále bojujete s tělesným pachem vedle potu, může vám jeho holení také pomoci jej eliminovat nebo odstranit.

pocení zabránit

4. Vyvarujte se potravin vyvolávající pocení

Věděli jste, že vaše strava může ovlivnit, jak moc se potíte? A některé potraviny mohou způsobit, že vaše tělo bude produkovat více potu než ostatní. Pokud máte pocit, že se příliš potíte, může vám pomoci snižování nebo vylučování potravin vyvolávajících pot ve vaší stravě.

Potraviny s nízkým obsahem vlákniny nutí váš trávicí systém pracovat přesčas, aby rozdělil vaše potraviny. Strava s vysokým obsahem sodíku znamená, že vaše tělo bude detoxikovat veškerou sůl ve formě přebytečné moči a potu. A konzumace potravin s vysokým obsahem tuku způsobuje, že se vaše vnitřky zahřívají, protože tělo zpracovává tuk.

Mezi další potraviny a nápoje, které by mohly vyvolat zpocené podpaží, patří:

zpracované potraviny
likér a pivo
česnek a cibule
potraviny, které mají vysoký obsah tuku
kofein
teplá kořenitá jídla
zmrzlina

5. Jezte více potravin, které snižují pot

Některá jídla mohou ve skutečnosti snížit množství potu, které vaše tělo produkuje, a zklidnit nadměrně aktivní potní žlázy. Při snižování potu ve stravě je důležité zaměřit se na potraviny, které váš trávicí systém doslova nezdaní. Ano čtete správně, protože následná „daň“ projevená v podobě pocení je příliš bolestná. Budete také chtít hledat potraviny, které nepřiměřeně stimulují váš nervový systém a místo toho ho uklidňují.

Jak zabránit pocení a které potraviny mohou pomoci?

Některé potraviny snižující pot, které byste mohli chtít začlenit do vašeho jídelníčku, patří sem:

voda
potraviny s vysokým obsahem vápníku (jako mléčné výrobky a sýry)
mandle
banány
syrovátka

olivový olej
oves
zelený čaj
sladké brambory
zelenina a ovoce s vysokým obsahem vody (např. meloun, hrozny, brokolice, špenát, květák, paprika, lilek, červené zelí)

6. Zůstaňte hydratovaní

Pití velkého množství vody a konzumace potravin s vysokým obsahem vody může vaše tělo ochladit a zabránit pocení jak v podpaží, tak i po celém těle. V létě a horkých dnech je naopak lepší pít lehce teplé nápoje. Tělo si totiž lépe zvykne na vyšší teplo, takže následně lépe snáší větší teplotu.

7. Používejte prodyšný, volně padnoucí oděv

Nosit těsné oblečení – zejména oblečení, které přiléhá pod ruce – může na vaší košili způsobit skvrny v podpaží. Díky tomu se také můžete více potit. Místo toho zkuste nosit textilie, které jsou prodyšné a oblečení, které Vám padne. To umožní, aby se vaše podpaží správně ochladilo. Zároveň to může částečně zabránit tomu, aby bylo vaše oblečení bez skvrn od potu. Jak zabránit pocení, aby skvrny od potu nebyly vidět na oblečení? Vyzkoušejte třeba tričko proti pocení, nebo podpažní vložky sající pot.

jak zvládnout nadměrné pocení

8. Kofein ovlivňuje pocení

Kofein stimuluje nervový systém a zvyšuje pocení. To také způsobuje zvýšení krevního tlaku, zvyšuje srdeční frekvenci a nakopává potní žlázy na vyšší rychlostní stupeň. Tělo se pitím kofeinu zkrátka přehřívá.
Pokud jste fanouškem kávy nebo jiných horkých nápojů, které obsahují kofein, je vysoká pravděpodobnost, že tyto nápoje zvyšují teplotu těla a vyvolávají pocení. Pokud je pro Vás pocení prioritní záležitostí, potom zvažte eliminování kofeinu.

9. Nikotin také stimuluje pocení

Nikotin, který užíváte, když kouříte (podobně jako kofein), zvyšuje teplotu těla. Zrychluje srdce a způsobuje, že vaše potní žlázy pracují přesčas. Kouření je spojeno s řadou dalších zdravotních problémů, jako je zápach, obarvené zuby a rakovina. Takže, pokud jste připraveni snížit vaše pocení a zlepšit své celkové zdraví, může být pro vás odpovědí ukončení kouření.

Jak zabránit pocení – výsledné resumé

Je možné provést některé změny v našem životním stylu a návycích, aby se minimalizovala četnost potu. Jak zabránit pocení tedy nemusí být žádná věda. Pokud domácí či běžné antiperspiranty a deodoranty nejsou účinné, zvažme používání specializovaných antiperspirantů proti pocení. Ty většinou pomohou a je po problému. Navštivte také vašeho lékaře a zjistěte, zdali pocení nevyvolávají některé léky. Stává se, že po aplikování specializovaného antiperspirantu se člověku vrátí ztracené sebevědomí a on se postupně přestane viditelně potit. Nebojte se jej tedy vyzkoušet, můžete jen získat. Při vyčerpání možností, jak zabránit pocení, jsou k dispozici také další ošetření (jako injekce Botoxu či iontoforéza). Nestyďte se probrat pocení s vaším lékařem, může vám doporučit nejlepší možnosti pro vaše tělo.

V některých případech mohou mít lidé, kteří se příliš potí, stav zvaný hyperhidróza, který je diagnostikován a léčen lékařem. (Hyperhidróza zahrnuje hojné pocení po celém těle – nejen pod pažemi.) Při správném přístupu k danému problému s pocením byste měli brzy docílit zlepšení či velmi dobrých výsledků. Držíme Vám palce.

 

Pár osvědčených specializovaných přípravků, jak zabránit pocení, najdete zde:

 

 

Pokud se Vám líbil článek, jak zabránit pocení, mohlo by Vás také zajímat:

Jak zvládnout pocení dlaní

Pocení po kávě

Abnormální pocení

štítky: jak zabránit pocení u žen, jak zabránit pocení u mužů, jak zabránit pocení v létě

Petr Štefanský - bloger
Petr Štefanský - bloger
Jmenuji se Petr a od dob svých studií jsem se potýkal s nejrůznějšími zdravotními problémy. Tato kapitola života ve mě zanechala řadu poznatků a zkušeností, o které bych se s Vámi rád podělil. Některé nepříjemnosti se mi podařilo vyřešit, jiné ještě stále řeším. Zajímají mě nové metody, ale i ty staré a osvědčené po generace. Mým životním mottem je: "každý den máš možnost něco zlepšit"
Top